Saturday, April 18, 2009

warisan kita :)



Assalamualaikum.Dalam perjalanan balik daripada tempat tuisyen aku petang semalam,aku terlihat sekumpulan keluarga yang sedang asyik bermain layang-layang ataupun kite dalam bahasa inggeris berhampiran kawasan perumahanku.Dah lama aku tak main layang-layang.Rindu kenangan silam.Hehe.


Dulu aku bermain layang-layang di kampungku,iaitu Terengganu yang terkenal dengan makanan keropok lekor,batik dan songket.Yang seronoknya,dapat bermain di tempat yang lapang dan luas disertakan dengan angin yang kuat.Sangat best!Pengalaman anda pula bagaimana?Mari kita lihat pelbagai jenis layang-layang :)




Anda tahu sejarah tentang "kite" ni?ceritanya begini.pada suatu hari,sekumpulan orang melayu sedang bermain sesuatu permainan tetapi tidak mengetahui nama permainan tersebut.kebetulan masa tu,orang putih ada.mereka terpegun melihat permainan terbut dan berkata,"wow".orang melayu pun beranggapan bahawa mereka bermain wau sempena perkataan orang putih itu.tiba-tiba wau itu tersangkut di pokok.orang melayu pun bercakap la,"kait,kait".orang putih pula mengatakan,"oh,this is kite".hahaha.saya tak tahu cerita sebenar.ngee~ :)

6 comments:

sweetz said...

haha...aku tau cte 2.....

al-hussaini said...

apa lagi hira...

jom main kite...

tapi hari-hari asyik nak hujan jer...

hira said...

lyn,syhhhh.
jangan bagitahu orang.
huhu

hira said...

al-hussaini,jom!
hahaha x))
cuaca tak baik nak buat macam mana?
hehe :)

Yamamura Kazuma said...

kekeke..pandai la tukar sejarah plak..tapi rasa mcm btol gak..

hira said...

yk,betul ke?
saya pun tak tahu la..
bantai je tuh :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...