Thursday, August 4, 2011

Perlu ke minum air 6 hingga 8 gelas sehari?


Assalamualaikum dan selamat pagi. Eh, malam tadi ada orang tertekan dekat tajuk ni tak eh? Haha. Terlepas pula. Macam apa je. Gua sakit hati lagi~ Okay, cool babe. Bulan puasa ni. Sabar tu kan separuh daripada iman. Haaaaaa... korang baca kan tajuk atas tu kan? Korang sehari berapa gelas? Bulan puasa ni ada tak sampai 6 gelas? Aku tak. Jujur tu. Sahur 2 gelas je, buka puasa 1 botol air mineral biasa tu dan balik rumah dalam 1 gelas. Eh, berapa eh kesemuanya? Malas betul aku nak mengira ni. Haih.


Dah, cuba korang baca artikel ni. Tapi korang disarankan supaya tidak membayangkan sebarang air apabila membaca entry ni. Karang ada juga salahkan aku membuatkan korang dahaga nak minum air. Tekan SINI. Dah baca? Setuju ke tak eh? Aku malas nak copy paste. Nanti berat pula blog aku ni. Lalala~


Bagi pendapat aku la kan, semua doktor cakap yang minum berlebihan memang tak membawa kepada sebarang kemudaratan pun. Buat apa nak dinafikan lagi kan? Aku tak faham. Kalau ada bukti yang mengatakan minum air banyak mengakibatkan sebarang penyakit, effect apa semua baru aku percaya. Setuju? :D

23 comments:

Dhiya Fariza said...

that glasgow's doctor is ridiculous and funnyh. thank God malaysian doctor/or any other doctor from other country would know the fact that drinking a lot of water is better that otherwise. hayoihai.

minum pada kadar 6-8 gelas is essential dont worry :) nobody die from drinking a lot of plain water except for kidney/urinary bladder dysfunction people.

ct kektus said...

aih. boleh bawak penyakit ke minum byk?



skarang kalau boleh nak minum sehari seliter. setiap setengah jam minum air je. hehe :p

Hafizin Jamil said...

aku suka minum air twister je skang..tak minum dah air kosong ni..hak3

Kancil 8349 said...

Saya bukan pakar agama, tapi belajar ilmu sedikit. Ini pun ilmu daripada seorang rakan.

Wajib kita minum jika betul2 haus (dalam konteks puasa ia tidak perlu dilakukan sebab kita berpuasa)

Haram kita minum banyak jika ia boleh memudaratkan kesihatan diri kita...

sebab itu Islam menekankan kita hidup bersederhana...jika saya silap saya memohon maaf. Kalau masih rasa keliru, lebih baik bertanya yang lebih arif...

Zahirah said...

doktor dhiya dah sampai. hehe. kalau kidney/uninary bladder disfunction people tu tak boleh minum banyak eh? kenapa ye?

Zahirah said...

siti kektus, bulan puasa ni setiap setengah jam minum air ke? haha :D

Zahirah said...

wah h.j, demandnya~ hahaha :D

Zahirah said...

kancil, saya nak cakap ilmu awak salah tak tau la pula. setahu saya, kita boleh minum kalau situasi tu boleh memudaratkan contohnya, boleh menyebabkan kematian. tu je yang saya tau. huhu. tak apa, thanks for your information :)

Dhiya Fariza said...

hehe. sebab dysfunction kidney tak mampu nak buat proses penapisan dan kitar semula air dalam badan pada kadar maksima. banyak air menyebabkan kidney kita jadi cam exhausted nak berfungsi so diorg ni undergo hemodialysis, tukar buah pinggang etc

urinary bladder dysfunction sebab pundi kencing dia dah cam rapuh/dah tak kuat nak tahan air kencing dalam badan, bila minum air banyak nanti tanpa disedari dorang terbuang air cam baby huu maluu. selalu orang tua 50-60 years old above kena mcm ni. dorang kena gi toilet dgn kerap or pakai pampers

apa2 pun minum air byk is good. kalau terlebih minum, buang air je. hehehe doctor glasgow tu gilo nak glemer mencari penemuan baru kot, kot lah kan haha.

Suhazli said...

hez pagi tadi sahur byk sgt minum air..tak tau nape.. =.=

bangun2 tdo tros terjah toilet..hahaha..

Anonymous said...

minum byk air byk kebaikan.kulit pun cantik tau.

e k i n said...

Ini dah macam kes pelik tapi benar, aha :)

Harisya Diary said...

dah review blog kmu dalam segmen kritik2 pedas2..hehe

Rean said...

perlu minum sekurang-kurangnya 8 gelas sehari baru lah kulit cantik..hehe tp laki tak kesah pun..minum utk hilangkan dahaga je.. :)

Ezad Skytech said...

rasanya lebih 6-8 gelas sehari time puasa ni..lebih2 lagi bila malam la..haha~

Zahirah said...

kak dhiya, nice! hebatlah explaination akak. doctor to be la katakan. hehe

Zahirah said...

hahaha. hez, biasalah tu.

Zahirah said...

kak zoey, memang cantik. saya tau tips tu. hehe :D

Zahirah said...

ekin, sikit la peliknya. hahaha :D

Zahirah said...

harisya, saya tak usya lagi. huhu

Zahirah said...

iMBobo, lelaki memang macam tu. tak kisah sangat~ haha :D

Zahirah said...

haha. izzat, waktu berbuka eh banyak minum? hoho

Mr.Superman said...

betul le kata si dhiya tu.wlupn abg bkn doktor tp abg thu mmg ada sesetgh org x bole minum air berlebihan. :D


tp setuju la dgn hira,air baik tuk bdn org yg sht mcm kita ni. :D


ek,abg sht ke?kurg r. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...