Thursday, August 4, 2011

Rumah anak yatim pusat ‘minta sedekah’

*gambar hiasan - ihsan dari Encik Google*


Assalamualaikum semua. Haaa.. Pagi tadi isu air yang aku bincangkan kan? Tapi kali ni pasal rumah anak yatim pula. Sesiapa yang belum baca entry sebelum ni, tekan SINI. Mengenai rumah anak yatim ni pula, korang baca dekat SINI.


Bukan apa, sekarang aku tengok gejala ni semakin berleluasa. Betul, aku tak tipu. Kadang-kadang tengah makan, mereka datang. Aku tak nafikan memang ada segenlintir rumah anak yatim yang menggunakan mereka ni sebagai pengantara untuk mengutip derma. Tak salah pun nak minta derma Tapi tak terfikir ke yang perbuatan dorang ni salah?


Anak yatim tu kan sepatutnya kita raikan. Beri mereka segala kelengkapan. Bukannya, menyuruh mereka buat tu, buat ni. Haih. Macam-macamlah zaman sekarang ni. Aku pun dah tak faham. Semua orang suka buat sesuatu atas dasar kepentingan diri sendiri. Tak fikir pun kemudaratannya.


Apa pendapat korang?


11 comments:

Umedia Network said...

Setuju dgn pendapat cik ni. Mereka sepatutnya diberi keselesaan kerana mereka adalah anak yatim. Kadang2 tu sampai tak lalu nak makan sebab kesian tgk diorang mnta derma tapi tak dilayan. :)

Like page saya eh. (www.fb.com/umedianetwork)

Suhazli said...

kadang2 tu 2-3 kali datang rumah..org yang sme je..ni ejen dia la yg punya pasal..kesian gak dorang kene mcm ni..

Freaky said...

yang penting kita hulur sedekah dengan ikhlas. itu dah dapat pahala.

Ajeyy Rawk said...

Salam ziarah daripada saya .. nak dah siap pun bloglist kita geng .. !! Thanks yaa sebab sudi join .. !! Hehe :)

http://ajeyyrawk.blogspot.com/2011/07/senarai-bloglist-bersama-ajeyy-rawk.html

Helmi said...

oh sangat setuju! baru tadi nampak seorang budak terkedek2 nak mintak derma kat stesen minyak.. dah la tgh hujan, nnt berbuka makan ape la budak2 ni.. geram sebenarnye ni.. kita asyik berbangge negara maju buat projek macam2 berjuta2.. tapi naseb kanak2 ni maseh tak dibela lagi.. apalah makna peningkatan ekonomi melalui program transoformasi kerajaan kepada rakyat2 kecil yang terbiar ni? huhu

hira said...

umedia, tu la. kadang-kadang nak bagi tapi tak ada duit.

hira said...

hez, mungkin penjaga tu yang mendesak. kita tak tau~

hira said...

betul tu freaky :)

hira said...

thanks a lot ajeyyy~ :D

hira said...

helmi, entahlah. saya pun tak tau nak cakap apa. kita ni rakyat biasa je. yang kena laksanakan semuanya adalah kerajaan.

Abang Stalker said...

betul..kdg2 abg sedih tgk,diorg lpskn ank2 kck ni minx derma.bdk2 ni x bole duduk pun,dr pg smpai ptg berdiri je dpn pasaraya minx derma.kesian..T_T


ble abg tny spe htr cni,diorg kata ustaz.Mn ustaz,dia ckp xde..ustaz blk.waterpark la!buli ank2 yatim.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...