Thursday, July 28, 2011

Kematangan?

*ihsan dari encik google*


Assalamualaikum. Dah ramai betullah yang buat entry pasal dunia blog ni kan. Tu tak bermakna kita ni jahat ke apa ke kan? Kita nak tolong sesama blogger. Kalau tersalah, kita tunjukkan yang betul. Amalan tolong-menolong itu kan amalan mulia. Hehe.


Kembali ke tujuan utama. Aku sebenarnya terfikir betul ke perempuan ni cepat matang? Dari segi apa? Pemikiran atau penampilan? Aku pun peliklah. Pergi mana-mana je, mesti orang panggil aku akak. Tengok rupa, tak ada maknalah kan. Pernah tanya akak sekerja, dia cakap kalau aku tak cakap umur, ada lah dalam lingkungan 20-an. Uih, macam tu sekali eh?


Sebab tu, kadang-kadang kita ni tak boleh nak make up sangat. Alamatnya, memang lagi berusia la jawabnya muka kita ni. Tapi aku tak make up pun. Ada je orang panggil aku kakak. Macam mana? Haih. Penampilan dah sempoi pun digelar kakak. Cuba korang bagi sikit idea. Aku nak tau juga pendapat korang kan? Korang semua ni kan rajin bagi pendapat. Haaa.. Betul tak?


Lelaki kalau kita tengok, berusia mana pun dorang, mereka tetap nampak muda. Ada tips tak? Senyum selalu ke? Haha. Cemburu betul aku bila tengok lelaki lebih muda dari umur sebenar. Korang pakai ilmu apa eh? Uik, aku tak cakap benda bukan-bukan tau :p


Dari segi pemikiran pula, tak kiralah lelaki ke wanita ke semuanya sama. Bergantung kepada individu tersebut. Kadang-kadang pengalaman yang mematangkan usia. Tak kira muda ke berusia sikit apa ke kan, matang tu bukanlah satu penghalang. Tak kisahlah kalau budak kecil pun tahu nak bezakan yang baik ataupun yang buruk. Semua terletak di tangan kita untuk tentukannya.



Pesanan dari penaja : Pendapat anda amat dihargai :)

37 comments:

Ahmad Haziq Azlan said...

lelaki yg berkumis akan nampak matang

cik najihah said...

kalau awk tengok akak matang x?
hahahah

~aSFaLiZa~ said...

budak pmpn cepat pakai gincu
budak lelaki lambat hisap rokok
huhuhuu

.izzati liyana. said...

memang lah. lelaki macam awet muda sikit. lambat nampak tua. perempuan, muka senang nak berkedut. maybe mmg cmtu or produk2 yg digunakan wanita kot.

saya dulu time tak pakai tudung pon org igt da tua, da boleh kahwin. now ni da pakai tdg, ckp muka mcm bdk2 pulak. tah pape. rmbot sy buat nmpk tua kot.

tapi setiap org pn lain-lain. tengok hormon kot. huhu.

june said...

Salam Ramadhan Ina...

iPai said...

hehe .. ala biasa laa tuh .. muka matang2 sikit2 je .. perangai tuh memang boleh mempengaruhi kot, muka pon sama ..

jangan risau k, tak rugi pon jadi matang2 ni .. hehhe

kalau laki, pun sama juga .. ada je yg nampak lebih tua dan matang ...


makan chewing gum kasi senaman muka .. hehehe

misz sheyla said...

sebab perempuan cepat matang dari lelaki...kot la..biase tgok lam tv..huhu

Bella said...

Panggilan kakak / akak tak semestinya menunjukkan yg kita ni tua... Sesetengah org menganggap yg kita ni sudah besar macam kakak dgn abang kita sebab tu dia panggil "kakak"...

Pernah juga terjadi yg saya juga pernah terasa bila ada org panggil saya "kakak".. Masa tu pun saya rasa macam tua sangat ke saya ni? Bila tanya mak, mak jwb kadang2 org panggil kita kakak sbb kita dah besar @ sudah dewasa.... Itu cuma pandangan saya sahaja... Lain org lain pendapat....

ANA said...

perempuan cepat matang dari segi penampilan je rasenye . ehehe sema gak ngan Ana walaupon masih f5 , ad yg cakap dah belajar kat u ke ? ahaha
tak perlu ubah pape jadi diri sendiri lagi bagus . :p

ANA said...

perempuan cepat matang dari segi penampilan je rasenye . ehehe sema gak ngan Ana walaupon masih f5 , ad yg cakap dah belajar kat u ke ? ahaha
tak perlu ubah pape jadi diri sendiri lagi bagus . :p

iMBobo said...

senyum selalu nmpk muda :)

CikGu Ma said...

pendapat cikgu, matangnya seseorang apabila dia pandai berinteraksi dengan alam...banyak menggunakan akal untuk sesuatu menakjubkan...

hira said...

haziq, ada la sikit. haha :D

hira said...

akak najihah, erk. entah. haha :D

hira said...

kak as, saya tengok budak-budak lelaki yang sekolah tu pun dah pandai hisap rokok. apa mau bikin? adeh. huhu

hira said...

izzati, sikitlah. nampak macam muda pula pakai tudung tu. umur berapa ni? haha :D by the way, ustazah saya cakap bila kita melahirkan anak, urat kita akan terputus. so, kita akan nampak 7 tahun lebih tua. cuba bayangkan. fuhhhh~

hira said...

june, thank you :D

hira said...

matang sikit je kan? tak apa. saya akan biasakan. haha :D abang ipai pun nampak matang. kelakar tak ayat tu? haha :p

p/s: chewing gum? maaf, saya tak minat. haha :D

hira said...

misz ni terpengaruh dengan tv ni. ayokkk~ haha :D

hira said...

bella, thanks for sharing~ :D

hira said...

ana, memang bagus jadi diri sendiri. baru orang tahu identiti kita ni macam mana, kan? huhu

hira said...

imbobo, saya selalu senyum ni pun tak ada pun nampak muda. haha :D

hira said...

cikgu, saya paham. kiranya, seseorang yang banyak berfikir mengenai alam sekelilingnya. macam tu?

Ezad Skytech said...

masa tidur pon muka kena praktis senyum..baru awet muda...heee~

hira said...

uik, mimpi apa la tu kan sampai senyum-senyum tu. haha :p

Ezad Skytech said...

haha...mimpi dapat melancong pusing satu dunia...haha~

hira said...

wah, insya Allah. haha :D

sergeant keroro said...

matang tak ikut usia :)

tia @ Ini Kisah Tia said...

senyum selalu :)

hira said...

saya tau tu encik keroro! haha :D

hira said...

hehe. thanks kak tia! :D

Tea Dno said...

benci je orang panggil akak. tak sedar ke muka dia lagi nampak tua? huwaaaa.

hira said...

hahahaha. sabar~ :D

Abang Stalker said...

nk nmpk muda kne byk senyum dan bergurau.Jgn sensitif sgt nti lelaki nmpk kita terlalu matang x kne dgn umur.

Tp abg ske je prmpn yg nmpk matang,biar pun usia muda lg. :) cute apa.biar muka dan akal yg matang,jgn matang tang lain plk. =='

bdk2 skrg ni matang tang lain.aish...elakkn k. :)

hira said...

haha :D ye abang stalker. jangan risau :)

Iz.Eusof (Abg Stalker) said...

owh...this 1. :)entri ni menarik.mmg ada kne nya.matang tu luas sgt.matang akal,perbuatan,rupa.mcm2..trm ksh hira ingatkn abg entri ni blk.da berusia,lpe ckit. :P slmt hr raya hira.

hira said...

haha :D it's ok abang stalker.

p/s: selamat hari raya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...