Wednesday, July 27, 2011

i will follow you~~



Assalamualaikum. Haaa.. Ni aku nak cerita pasal follower sikit. Bukan apa, aku kadang-kadang perasan dekat dunia blog ni ada yang suka gunakan tagline, "follow me, then i follow you back". Aku sebenarnya bukan jenis macam tu. Eh, jangan tuduh sebarangan. Aku cuma nak bagi pendapat. Sila baca di bawah ;)


1) Segmen, giveaway ataupun contest yang memerlukan para blogger untuk follow dorang. Yang ni, aku tak setuju sangat. Seolah-olah nak naikkan follower. Tapi ada certain-certain yang suruh follow sebab nak ikuti perkembangan segmen, giveaway ataupun contest yang korang sertai. Aku tak bangkang la yang ni sebab ada logik juga dekat situ. Ataupun ada juga blogger yang lepas segmen, contest ataupun giveaway tu dah habis, dorang unfollow blog tu? Eh, ada ke orang macam ni? Wallahualam.


2) Para ahli yang sertai segmen yang merupakan penyumbang terbesar kepada follower. Betul tak? Jangan tipulah kan kalau korang cakap korang join segmen sekian sekian tapi follower tetap sama je. Namun, seeloknya kita follow blog seseorang itu berdasarkan penulisan dia ke nak kenal dengan lebih mesra ataupun sebab-musabab yang munasabah dan boleh diterima dek akal. Aku tak salahkan korang kalau korang follow seseorang tu berdasarkan rupa. Biasalah tu. Masing-masing punya hak.


3) Tak ikhlas follow kita. Dia guna tagline seperti yang aku nyatakan dekat atas. Ye lah, cuba korang bayangkan. Sebagai contoh, follower korang ada lebih 700 orang sedangkan kita boleh follow blog seseorang tu sampai limit 300 je. Lebih, memang tak dikira. Kalau semua orang macam tu, macam mana nak follow? Aku pun dah tak tau nak manage blog yang aku follow tu macam mana dah. Bagi aku, aku follow blog dorang ni sebab aku suka cara dorang. Kadang-kadang dorang rajin datang blog aku untuk komen entry tu, entry ni. Siapa tak suka? Cuba cakap.


Haaa.. Cuba korang fikir. Aku bukan nak salahkan sesiapa, cuma aku terpanggil untuk buat entry ni. Walaupun aku sibuk macam mana pun, aku tetap akan datang terjah blog korang. Tinggal jejak pun tak apa lah kan? Bagi aku, follow tu kena ikhlas. Bukan semata-mata nak kejar nombor follower tu je. Andai terkasar bahasa, harap diampunkan. Aku ni manusia biasa je. Tak lekang dek kesilapan.


Follower aku dari seciput tu sampailah dah berjaya hampir 500 orang ni, aku nak berterima kasih banyak-banyak sebab sudi mengikuti perkembangan blog ni. Walaupun tak ada apa-apa, aku hargai korang sangat-sangat :)




Nota kecil : Sesiapa yang aku belum terjah tu, bawa bersabar ye? :)

64 comments:

Dhiya Fariza said...

agreed :) well said!

http://missgapytukarurlagi.blogspot.com/2011/07/regarding-you-follow-me-and-i-follow_18.html

Anonymous said...

hee. Setuju dgn pendapat cik ni. Tak marah or terasa langsung. Memang patut cik menyuarakan pendapat-pendapat cik ni. hee. Nice2. :)

Yumida said...

betu 2 hira..kdg2 aku pon sakit hati..mmg la ku ni jns ske join pape segmen..then ade la 1 blogger ni.. "A***J*****" ish geram aku..die bt segmen aku join..aku follow die..pas2 xde plak die follow aku blk..then bila aku bukak balik link segmen die..xde dah..dh dpt ramai2 follower...segmen 2 entah ke mana...geram aku..pastu bile die bt segmen lg..malas aku nak pduli!!!!

salam ziarah yer..

Unknown said...

agreed with ya

Cikgu Ma said...

setuju dgn pendapat cik hira...sebab cikgu pun create blog bukan untuk mencapub...cukup kalo ada org sudi terjah dan baca even without follow me...blog kita, tujuan kita...tapi kalo memang utk naikkan ranking tu pun, terpulang pd mereka...banyak manusia, banyak idea..jadi terpulang pada "kesukaan" masing2..

p/s: cikgu x ramai peminat dan x plak mencari...sekadar curi2 join segmen kalo free =)

Zahirah said...

thank you dhiya~ :D

Zahirah said...

umedia, thanks a lot! hehe. tiba-tiba je rasa nak buat entry ni. tu yang laju-laju tekan keyboard ni. huhu

Zahirah said...

yumida, erk. ada eh blogger macam tu? tak pernah jumpa la pula. kesian dekat awak kan? bawa bersabar tau :)

Zahirah said...

thanks, haziq :)

Zahirah said...

cikgu, betul juga tu kan? hak masing-masing untuk tentukan kita punya tujuan berblog. kadang-kadang saya pun rajin juga komen entry bukan blog yang saya follow. segmen tu pun saya dah kurangkan. huhu. by the way, happy blogging! :D

Anonymous said...

stuju.. :) nk folow biaq ikhlas.. :) tp pika ske blogwalking.. memane yg best sume follow.. :P

Anonymous said...

Assalamualaikum cik hira..ada benarnya kata cik hira..kalau PC sesape y fllw n tinggl jejak PC akn fllw blik xkirala diorg nk unfllw ke ap lps tu, tp klu PC dh fllw xknnye nk unfllw blik.ap pnya kerja cmtu..huhu^_^ .y pasai 300 limit tu sbnrnya bkn cik hira, kte boley fllw sbrpa byk blog pn kte nk fllw tp kna gna kaedah manual^_^ mknanya tekn butg 'JOIN THIS SITE', y 300 tu limit ADD d DASHBOARD je..hehe.hrp membantu cik hira.papepn nice sharing..may Allah bless.ameen..;)

Zahirah said...

saya pun kadang-kadang macam tu juga :)

Zahirah said...

oh, macam tu ke pc? kalau kita tekan join this site tu, dia keluar dekat dashboard ke tak eh? confius dah. huhu

safurara said...

same2 adikkk syg!hee sebok lak kan.heee.

akk ni baek hati sket.sape komen blog akk akk trus follow balik.

najihahfara said...

semua yg kamu kate kat atas tu betul dik.
kebanyakan blogger mcm terlalu mendesak sangat..elok2 org nak follow terus jadi x nk sebab mendesak sangat..1 ayat yg bes penah akk dapat

"rasenye i da follow u lame,u bile lagi"

adoilah

FADZ said...

SETUJU..KITA FOLO BIAR IKHLAS..=)..BG CIKIN APA YG PENTING ADALAH ORANG BACA N HARGAI TULISAN KITA..TAPI KALO ORG TU DA POLO BLOG CIKIN, CIKIN MSTI POLO BLOG DIA BALIK TAK KISAH LA BLOG DIA BES KE TAK..=D

Zahirah said...

tak apa, saya memang tau kak rara memang baik, kan? hehe. thanks tau! :D

Zahirah said...

kak najihah, kalau saya macam tu kan, tak perlu nak follow dah. tarik balik je. huhu. sedih la. kenapa perlu macam tu sekali?

Zahirah said...

wah, syiqin sangat prihatin. menjaga follower-follower. bagus-bagus. hehe

Princess Feyqa said...

sys setuju semua yg hira ckp tu! tp kdg2 sys follow gk if ada ckp follow me balik, sbb setiap blogger suka bgi info masing2 blh kte collect info diorg hehehe, tp ada gk follower beratus2 tpi mcm xde org bace je, tu lagi sedih kan :(

Ezad Skytech said...

yup..setuju3 dgn pendapat hira..blog yg sy rasa best utk difollow..sy tak akan teragak2 untuk follow..heee~

zareliqa afiqa said...

Best lar entry nie..followers ramai pun tak guna kalau duk diam jek.Yg penting readers.kn2? ehee :)

Zahirah said...

kak feyqa, yang tu adalah sikit. kadang-kadang banyak info dorang ni. sebab tu, saya cakap mengikut penulisan mereka dari segi idea apa semua :)

Zahirah said...

izzat, bukan sepanjang masa awak selalu cakap blog tu best la apa la? haha :D

Zahirah said...

afiqa, memang tak best kalau ramai followers tapi entry seciput je komen. tapi sekurang-kurangnya saya follower yang seciput ni pun bersyukurlah juga sebab ada yang sudi komen, berikan idea apa semua. diri sendiri pun perlu inisiatif untuk perbaiki diri :)

Syazwan Che Deraman said...

saya sokong..
saya lebih suka follow blog yang ringkas.
saya tengok background blog tuh..kalo hiasan penuh dengan widget yang karut..saya tak follow..sakit mata..secon..

Zahirah said...

yup! betul tu. bila berselerak, mata dah berpinar-pinar. cari button untuk tutup. huhu

Dalila Diela said...

setuju dgn sume yg hira cakapkan tu..
saya akan follow diorg dulu kalau blog tu btol2 menarik perhatian saya..kalau blog yg x menarik, saya x akan follow melainkan diorg yg follow saya dulu,bru saya follow balik..blog saya pon x menarik ( bnyak segmen,bloglist n contest je), tp x de la desperate sgt nak follower yg ramai..(panjang lebor plak)hehe..

Zahirah said...

haha. biar panjang, saya mampu untuk baca sehingga habis tau. hoho. by the way, thanks~ :D

p/s: kebanyakannya memang macam tu pun. huhu

Rohaizam Rosli said...

yeahhhh tenkiu tenkiu.... suka lorrr... Iejam suka kalau yg mana follow iejam rajin dtg jenguk2 iejam... suka sgt... xdela nnti kosong jer blog iejam tu... kosong jer komen iejam tu... hhahaha... tp biasa la... iejam xleh paksa... huhu apa2 pon iejam tetap akan cuba baca entry2 mereka yg iejam follow... kalau terlepas tu sorry la.. kdg2 ada hal... mana yg sempat iejam baca... huhu~~~

Green Apple said...

pandaiiiinyaa....
ramainya follower dia... pandai2 jadi hati akak & semua follower hira ye..(gurau je..) :D

Ezad Skytech said...

haha...yeke sy ada ckp byk kali ye..?
lupa nak la rekod pulak...takpe la..nak cakap jugak sebab takde bukti..haha~

Unknown said...

Setuju sangat ngan entry awk =) follow blog yang kena dgn jiwa je...ataupun blog2 yang memang byk bagi info =)

Zahirah said...

it's ok iejam. rajin awak, kan? :)

Zahirah said...

akak GA, tak adalah. penghargaan la juga kepada follower saya. kadang-kadang saya sendiri tak sempat nak pergi blog mereka. huhu

Zahirah said...

yela izzat! :p

Zahirah said...

thanks kak gnie~ :D

Mitch said...

oh tak boleh follow sampai lebih dari 300 blog ke? alamak.. mcm mane ni.. byk saye dah follow ni.. huhu

A said...

yep betul2. dulu, im one of them. mengaku jela. haha budak lagi, tp skang tak da

tp blog still mcm budak2, hoho

thx singgah blog :)

LyaLuna said...

stju2. haruslah ikhlas dlm men fllw2 org nehh. yg plg pntg ikuti pkmbngn org tuuu n menmen komen mne yg beshhh kn. bru ade cnnction yg beshhh kt situ. slm pknlan dr yana >.<

http://yanadimple.blogspot.com

afifah daliliey said...

hye..fifah da follow blog hira...hope dpt follow blik..hehe

Careila said...

setuju sangat..:) lama gila tak berkunjung kat sini balik..:) hppy blogging..ni ikhlas tau( wah..siap bg tahu lg..)hihihi

Zahirah said...

helmi, boleh lebih kot. sebab ada akak tu ajar, kita limit 300 blog tapi still boleh follow tapi tekan join this site tu je :)

Zahirah said...

hehe. it's ok key. kadang-kadang kita kena pelajari sesuatu untuk perbaiki diri :)

Zahirah said...

insya Allah fifah~

Zahirah said...

betul tu yana. salam perkenalan juga :)

Zahirah said...

fadila, thanks a lot! :D

akoo said...

waa..follower kamu da dekat setengah ribu..
hee
=)

Zahirah said...

hehe. thank you :D

Norhisham Nordin said...

dah follow blog ni...

Golden Rose said...

i love my followers tu...tanpa mereka tak wujudla blog sha

jila d_d said...

aii org october..maseh singgah.. hihi

eiyna zhafirah said...

yupp , tol tue ! :)

iPai said...

lain org lain cara kan .. saya ikutkan flow saja, semua org ada follower, kita pon letak sekali ..

mungkin ia sebagai 1 meter kejayaan n kita rasa puas ..

so saya tak kisah, saya fokus kat yg datang komen .. n dapat kenal2

tia @ Ini Kisah Tia said...

chill yaw . masing2 ada pendapat .. :)

Zahirah said...

thanks hisham :D

Zahirah said...

betul tu sha. tanpa mereka, kita tak bersemangat untuk berblog. huhu

Zahirah said...

kak jila, your welcome~ :D

Zahirah said...

thank you eiyna :D

Zahirah said...

thanks abang ipai! :D

Zahirah said...

ye kak tia. thanks a lot~ ;D

Mr.Superman said...

abg x kesah org tu x folo abg pun xpe,biar abg je folo org.apa slhnya folo even entri diorg loghat cm bebi2.tp sbb da diminx tuk folo kesian plk klu x folo kn.pntdiorg bw semata2 nk tulis 'folo me ill folo u back' tp x folo pun pas kita folo dia.xpe la..:)

abg x focus pd blog otai sbb abg xnk la org ckp bergantung or nk naik gn kn blogger otai.bg abg sume sama je,x de yg otai pun..yg bajet otai tu pun naik bkn sbb entri dia ke apa,biasa je sbnrnya.cuma ble da ada pengikut sdri,yg blogger baru2 ni pun terpengaruh la.ye r,x jmp blogger suam2 kuku cm kita ni lg kn.yg da atas tu dianggap dewa. :)

psst*alamak terpnjg lak :P

Zahirah said...

karangan sudah. haha :D thanks for your opinion~ ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...